جدیدترین مطالب

دستگاه لیبل چسبان یا لیبل زن

دستگاه لیبل چسبان

دستگاه لیبل چسبان چیست؟

دستگاه لیبل چسبان که یکی از پنج دستگاه اصلی در صنعت بسته بندی است. از آنجاییکه لیبل ها تنوع زیادی دارند، به همین خاطر شاهد ماشین آلات متنوعی هستیم. آنچه که مورد نظر ماست، دستگاهی است که برای لیبل های از پیش چاپ شده مناسب است. (دستگاه هایی که خودشان پرینتر دارند نوع دیگری هستند و مد نظر ما نیستند). این دستگاه که نام دیگرش لیبل زن پشت چسبدار است، در خطوط تولیدی ظرفیت بالا به کار می رود. یعنی در شرایطی که چسباندن لیبل با دست و نیروی انسانی مقرون به صرفه نباشد.

 

دستگاه لیبل چسبان
دستگاه لیبل چسبان به همراه میزهای ترایک ورودی و خروجی

 

 

قیمت دستگاه لیبل چسبان

قیمت دستگاه لیبل چسبان متاثر از چند پارامتر بسیار مهم است.

  • تعداد لیبل هایی بر روی یک ظرف میچسبد. (یعنی روی هر یک ظرف چند لیبل میچسبانیم؟ یک لیبل؟ دو لیبل؟ یا تعداد بیشتر)
  • شکل هندسی ظروف که میتوانند گرد، تخت، بیضوی یا اشکال غیر هندسی باشند.
  • گرید مورد نظر. ( بدون گرید، گرید صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع دارویی و…)
  • برند های مورد استفاده در بخش الکترونیکی و الکتریکی.

البته پارامتر های دیگری بروی قیمت اثرگذارند که عمدتا وابسته به کیفیت ساخت هستند.

در مورد تعداد لیبل ها که طبیعتا هرچه بیشتر باشد، هزینه دستگاه بالاتر خواهد بود. ازطرف دیگر شکل هندسی بطری عامل اثر گذار دیگر است. عموما دستگاه مناسب ظروف گرد نسبت به ظروف کتابی (تخت) قیمت پایین تری دارند. همچنین دستگاه های فوقانی نیز از قیمت پایین تری برخوردارند.

 

دستگاه لیبل چسبان
دستگاه لیبل چسبان جهت لیبل های پشت چسبدار

دو مدل اصلی

دستگاه لیبل چسبان دسته بندی های متفاوتی دارد. شکل هندسی ظروفی که آنها را لیبل چسبانی میکند، تعداد لیبل هایی که میچسباند، استانداردهایی که آنها را میگذراند (پاس میکند) و… از جمله پارامترهای ایجاد دسته بندی های آن هستند. در این پاراگراف اما دسته بندی اصلی و مورد نظر ما نحوه عملکرد آن است. این دستگاه میتواند به صورت تمام اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک باشد.

دستگاه لیبل چسبان دستی (نیمه اتوماتیک)

این دستگاه مناسب بسته بندی با ظرفیت های پایین است. بسته به ابعاد لیبل و ظرف میتواند بین 200 تا 700 ظرف را در ساعت  لیبل چسبانی کند. هنگام کار ابتدا اپراتور بطری را با دست بر روی محل مخصوصش قرار میدهد. در مرحله بعد دستگاه لیبل را بر روی آن میچسباند و سپس اپراتور بطری را برمیدارد. از جمله مزیت های آن ابعاد بسیار کوچکش میباشد. این ویژگی مخصوصا در زمانی که تولید با ظرفیت پایین است بسیار عالیست. زیرا در این شرایط فضای زیادی نداریم و یک دستگاه با ابعاد نیم متر در نیم متر فوق العاده است.

دستگاه لیبل چسبان اتوماتیک

دستگاه تمام اتوماتیک مناسب خطوط بسته بندی با ظرفیت های بالاست. در این مدل بطری ها ابتدای نوار نقاله قرار میگیرند و کانوایر آنها را یک به یک جلو می آورد. در حین جلو  آمدن فاصله بین بطری ها توسط فاصله انداز تنظیم میگردد. همچنین جهت و زاویه آنها توسط بخش صاف کن متناسب با شرایط اپلیکیتور منظم و یکنواخت میگردد. پس از آن لیبل ها حین حرکت ظروف از جلوی تیغه اپلیکیتور به روی آنها میچسبند. در نهایت بخش اتوی لیبل، آنها را محکم روی بطری ها اتو میکند.

ورود و خروج بطری ها به/از نوار نقاله

در مورد ورود و خروج بطری ها به روی نوار نقاله نیز دو حالت داریم. حالت اول این که آنها را با دست وی نوار نقاله قرار دهیم. حالت دوم بدیت صورت است که ظروف از نوار نقاله دیگری به روی نوار ما می آیند و سپس به نوار دیگری منتل میگردند. نوار هایی که گفتیم میتوانند مربوط به یک دستگاه دیگر مثل پرکن و یا یک نوار انتقال دهنده باشند.

دستگاه لیبل چسبان
دستگاه لیبل چسبان یکی از پرکاربرد ترین ماشین آلات بسته بندی در خطوط تولید

لیبل پشت چسبدار

لیبل های پشت چسب دار پرمصرف ترین و محبوب ترین و در عین حال شناخته شده ترین نوع لیبل هستند. ساخت و چاپ آنها به نحوی است که تمامی سطح پشتش آن آغشته به چسب است و می‌توانند بر روی سطوح صاف و صیقلی بچسبند. در حین طراحی آنها می توانیم برای آنها هر شکل هندسی را در نظر بگیریم. مثلاً به صورت نیم دایره یا به شکل های غیر هندسی بخشی از آنها را برش بزنیم. البته در کاربرد آنها یک نکته مهم وجود دارد. آنها را صرفاً می توانیم بر روی سطوح صاف بچسبانیم. پس قبل از انتخاب و طراحی حتماً به این نکته مهم توجه داشته باشیم. نکته مهم دیگری که برای استفاده از دستگاه لیبل زن پشت چسب دار بایستی در نظر داشته باشیم اینست که لیبل ها به صورت رول باشند.

ابعاد دستگاه

ابعاد ابعاد دستگاه
2.5 الی 3 متر طول دستگاه
1.2 الی1.7 متر ارتفاع دستگاه
1.5 متر عرض دستگاه
2.5 الی 3 متر طول کانوایر
70 الی 95 سانتی متر ارتفاع کانوایر

دسته بندی دستگاه لیبل چسبان

دستگاه لیبل چسبان
دستگاه لیبل چسبان که از آن با نام لیبل زن پشت چسبدار نیز نام میبرند.

این دستگاه نزدیک به ۷۵ درصد بازار صنعت لیبل در کشور را در دست دارد. بنابراین آشنایی با دسته بندی آنها برای خریداران کمک خوبی در جهت انتخاب صحیح است. بجز خریداران، این آشنای بری قشر دیگری هم مفید است. با کسب ین اطلاعات، طراحان در صنعت بطری، ظروف کاربردی تری را طراحی خواهند کرد

دسته بندی این ماشین آلات بر اساس ویژگی های مختلفی صورت میگیرد. از جمله آنها شکل هندسی ظروف است. بر این اساس میتوانیم از دستگاه های زیر نام ببریم.

  • دستگاه گرد زن
  • دستگاه تخت زن
  • دستگاه دو منظوره (گرد و تخت)
  • دستگاه فوقانی

البته در سال‌های اخیر تغییرات و ابتکاراتی در طراحی بطری ها ایجاد شده است. به همین سبب طراحی هایی نظیر بطری‌های بیضوی، مثلثی، کونیک و نیز اشکال غیر هندسی را می بینیم. با اینکه برای این اشکال جدید به دستگاه های متفاوتی نیاز داریم ولیکن در نامگذاری دستگاه ها اسامی جدیدی را مشاهده نمی کنیم.

دستگاه لیبل چسبان
دستگاه لیبل چسبان یا همان لیبل زن پشت چسبدار

انواع مدل های دستگاه لیبل چسبان 

اگر بخواهیم تمامی مباحث مطرح شده در بالا را در یک جا جمع بندی کنیم می توانیم مدلهای پر مصرف را به صورت زیر بیان کنیم:

دستگاه گرد زن:

این مدل از دستگاه برای چسباندن یک لیبل به دور بطری های گرد (استوانه ای) کاربرد دارد. در مجموعه امین ماشین این مدل از دستگاه ها شامل سه زیر شاخه است.

  • دستگاه گرد زن: برای بطری های گرد که میخواهیم یک لیبل روی آنها بچسبانیم.
  • دستگاه گرد اورلپ: برای بطری های گرد که میخواهیم یک لیبل دور تا دور بطری را احاطه کند.
  •  لیبل زن ویال: برای بطری های گرد (استوانه ای) با قطر بسیار پایین کاربرد دارد. به طور مثال لوله آزمایش و ویال دارویی مناسب است.

لیبل زن دو طرفه:

این دستگاه را به منظور چسباندن دو لیبل بر روی بطری ها به کار می بریم. در مجموعه امین ماشین این مدل از دستگاه شامل سه زیر شاخه است.

  • دستگاه دو طرفه تخت: این دستگاه به منظور چسباندن لیبل بر روی بطری های تخت (کتابی) یا دو لیبل خواهد بود.
  • دستگاه دو طرفه دو منظوره: این دستگاه برای الصاق دو لیبل به بطری های گرد و تخت به کار میرود. از این رو آنرا دو منظوره مینامیم.
  • دستگاه دو طرفه گرد اورلپ: این دستگاه جهت چسبانش دو لیبل بر روی بطری های گرد و یا حتی نیمه گرد به صورت اورلپ به کار میرود. (اورلپ یعنی اینکه دو لیبل تمام محیط بطری را میپوشانند).

دستگاه فوقانی:

این دستگاه برای چسباندن لیبل بر روی سطوح فوقانی و یا کف بطری ها به کار میرود این مدل از دستگاه در مجموعه امین ماشین شامل سه زیر شاخه است.

  • دستگاه فوقانی: این دستگاه به منظور الصاق لیبل بر روی درب (سطح فوقانی) و یا کف بطری های گرد یا تخت به کار میرود.
  • دستگاه فوقانی به همراه دو طرفه: این دستگاه کاربرد زیادی در بسته بندی محصولات آرایشی دارد. از آن جهت چسبانش لیبل فوقانی و نیز دو لیبل دو طرفه بر روی کناره بطری های تخت یا گرد استفاده میکنیم.
  • دستگاه فوقانی به همراه گرد اورلپ: این دستگاه نیز کاربرد فراوانی در صنایع آرایشی بهداشتی دارد. میتوانیم از آن به منظور چسباندن لیبل فوقانی به همراه یک لیبل گرد به صورت اورلپ استفاده کنیم. (لیبل به دور بطری های گرد به نحوی که تمام محیط بطری را بپوشاند).

دستگاه سه طرفه:

از این دستگاه برای الصاق سه لیبل بر روی کناره های بطری‌ها استفاده می‌کنیم. عموماً به این صورت خواهد بود دو لیبل اصلی بر روی کناره ها یعنی چپ و راست بطری قرار می گیرند. همچنین یک لیبل کوچکتر را بر روی یکی از سمت های چپ و راست بالاتر از لیبل اصلی برای درج اطلاعاتی خاص میچسبانیم.

ابعاد بطری و لیبل
ابعاد بر حسب میلیمتر ابعاد
از 20 تا 250 قطر بطری
از 20 تا 300 ارتفاع بطری
از 15 تا 250 طول لیبل
از 10 تا 270 ارتفاع لیبل
1 الی 2 میلیمتر دقت لیبل چسبانی

فیلم کارکرد دستگاه دو طرفه تخت:

فیلم کارکرد دستگاه دو طرفه دو منظوره:

فیلم کارکرد دستگاه دو طرفه گرد و تخت:

فیلم کارکرد دستگاه دوطرفه تخت:

فیلم کارکرد دستگاه دوطرفه گرد:

فیلم کارکرد دستگاه فوقانی:

 

فیلم کارکرد دستگاه فوقانی2:

فیلم کارکرد دستگاه لیبل چسبان گرد:

 

لیبل در صنایع گوناگون:

دستگاه لیبل چسبان در صنایع گوناگونی کاربرد دارد. اصولا این دستگاه در هر صنعتی که یاز به بسه بندی باشد به چشم میخورد. صنایع مواد غذایی، صنایع مواد آرایشی، صنایع مود شوینده، صنایع مواد شیمیایی و نیز صنایع داروسازی. در این صنعت تفاوت ها به قدری است که از آن با نام لیبل چسبان دارویی نام میبریم. البته بسته بندی ها در مواد دارویی تنوع زیادی دارد. از این رو این دسته از ماشین آلات خود مدل های متنوعی دارند. به طور نمونه از دستگاهی که برای ویال های دارویی به کار میبریم با نام لیبل زن ویال یاد میکنیم.

 

لیبل های حرارتی:

بجز لیبل های پشت چسبدار، لیبل های دیگری نیز در این صنعت حضور دارند. یکی از محبو ترین آنها، لیبل های حرارتی یا لیبل شرینک میباشد. این لیبل ویژگی های منحصر بفردی دارد که میتواند محدودیت های کار با لیبل پشت چسبدار را پوشش دهد. همچنین کار با این لیبل با دستگاهی به نام دستگاه لیبل شیرینگ (تلفظ صحیح آن لیبل شرینک است) صورت میگیرد.

 

ساخت تخصصی قالب بطری

یکی از دغدغه ها در لیبل چسبانی، کیفیت بطری هاست. بسیاری از مواقع کیفیت پایین لیبل چسبانی به خاطر بی کیفیتی ظروف است. به همین خاطر ما در گروه صنعتی امین تصمیم گرفتیم تا برای آن راه حلی پیدا کنیم. بدین ترتیب به عنوان نخستین مجموعه ماشین ساز، اقدام به تشکیل تیم طراحی و ساخت قالب بطری پت نمود. بدین ترتیب ملاحظاتی که باعث بالا رفتن کیفیت لیبل چسبانی هستند در طراحی ها لحاظ میگردند.

 

6 دیدگاه در دستگاه لیبل چسبان یا لیبل زن

  1. farhad says:

    باسلام و احترام
    من دستگاه لیبل چسبان نیمه اتوماتیک رو از مجموعه شما خریداری کردم
    هم کیفیت خوب هم راهنمایی و کمک شما برای راه اندازی این دستگاه
    خیلی ممنون از مجموعه خوب شما

    خدا به کسب کارتون رونق بده
    یاعلی

    • misfekri says:

      سلام فرهاد جان خیلی ممنون از لطفت
      ماهم امیدواریم کسب کار شما هر روز رونق بیش تری
      داشته باشه 🙂

  2. ali says:

    سلام خسته نباشید
    من با گروه صنعتی شما همکاری داشتم و از دستگاه های شما خریداری کردم
    واقعا خیلی با حوصله و حرفه ای مجموعه ما رو راهنمایی کردن
    و دستگاه ها از کیفیت بالایی برخوردار بود
    باتشکر

    • mohsen says:

      سلام علی حان
      ما هم از همکاری با شما خیلی خوشحال هستیم
      امیدواریم کسب و کار شما هر روز رونق بیش تری پیدا بکند

کامنت ها بسته شده است.

برای دریافت مشاوره رایگان، شماره خود را وارد نمایید.

فرم مشاوره