جدیدترین مطالب

لیبل چسبان دارویی

لیبل زن ویال

در این مقاله سعی داریم تا درباره دستگاه لیبل چسبان دارویی توضیح دهیم. این دستگاه دسته ای از  لیبل زن هاست که برای ظروف بسته بندی دارو به کار می رود. سوال اینجاست که چرا برای دارو ها دستگاه متفاوتی طراحی و تولید میکنیم؟ و چرا برای سایر محصولات چنین دستگاه مخصوصی وجود ندارد؟ مثلا برای محصولات غذایی دستگاه ویژه ای نداریم. لیبل زن دارویی شرایطی دارد که آن را متمایز از سایر مدلها می‌کند. این تفاوت ها به قدری است که آنرا با نام جدیدی اسم گذاری میکنیم. تفاوت هایی که به خاطر شرایط کارخانجات داروسازی و استانداردهایشان ایجاد میکنیم. از طرف دیگر قسمتی از این تفاوت ها به خاطر ظروف بسته بندی دارو ها هستند. در ادامه به تفصیل این تفاوت ها را بررسی میکنیم.

لیبل چسبان دارویی
دستگاه لیبل زن ویال جهت الصاق لیبل به روی ویال های دارویی

آهن در لیبل چسبان دارویی ممنوع است

در ساخت ماشین آلات بسته بندی از فلزات و آلیاژهای متفاوتی استفاده می کنیم. البته فلز آهن، استیل و آلومینیوم پرمصرف ترین آنها هستند. همینطور از آلیاژهای بر پایه مس مثل برنج هم به طور محدود استفاده خواهیم کرد. اما در مورد صنعت داروسازی ما اجازه استفاده از آهن را نداریم. با آنکه از آهن در سایر صنایع استفاده میکنیم اما در این صنعت به هیچ وجه از آن استفاده نمی‌کنیم. جالب آنکه در صنایع غذایی به شرط عدم برخورد با مواد، استفاده از آن مجاز است. ولیکن در لیبل زن دارویی به هیچ وجه نمی توان از آن استفاده کنیم. پس باید همه قطعات از استیل و آلومینیوم باشند.

 

لیبل چسبان دارویی
دستگاه لیبل چسبان ویال که در صنایع داروسازی استفاده فراوانی دارد

 

ابعاد در لیبل چسبان دارویی متفاوت هستند

بسیاری از ظروف داروسازی و پرکاربرد در پزشکی ابعادی دارند که در سایر صنایع نمی بینیم. مثلاً ظروف ویال که کاربرد گسترده ای در داروها دارند، در سایر صنایع حضور ندارند. طبیعی است هنگامی که ابعاد ظروف از حد معینی کوچکتر باشند نمی توانیم با دستگاه های رایج آنها را لیبل چسبانی کنیم. برای همین هم نیاز به طراحی جدید و متناسب با این ابعاد داریم. نکته مهم اینجاست که گاهی اوقات این طراحی جدید صرفاً تغییر ابعاد مکانیزم‌های دستگاه است. ولی بعضی مواقع این طراحی جدید مکانیزم های جدیدتری را به همراه دارد. مثلاً در مورد لوله های آزمایش به هیچ وجه نمی توانیم از مکانیزم های متعارف استفاده کنیم.

 

لیبل چسبان ویال
لیبل چسبان ویال مختص الصاق لیبل به روی ویال دارویی

 

تاریخ تولید و انقضا و سریال ساخت بر روی لیبل

از جمله موارد بسیار مهم در صنعت دارو درج تاریخ های تولید و انقضا و همچنین سریال ساخت بر روی لیبل است. در سایر صنایع این موارد میتوانند بر روی لیبل و یا بدنه ظروف چاپ شوند. اما در این صنعت به دلیل حساسیت ای بسیار بالا الزاما درج بر روی لیبل خواهد بود. برای این منظور اپلیکیتور دستگاه متفاوت با سایر مدل ها است. بنابراین باید طراحی به نحوی باشد که بتوانیم جت پرینت را بروی پلیکیتور نصب کنیم. به این ترتیب میتوانیم قبل از الصاق لببل بروی ظروف، موارد مورد نظر را روی آنها درج کنیم. توجه داشت باشید تنها راه درج آنها بر روی لیبل، چاپ قبل از الصاق لیبل میباشد. یعنی اگر بخواهیم بعد از الصاق لیبل درج کنیم، قطعا با مشکل مواجه میشویم.

دسته بندی لیبل چسبان دارویی

تقسیم بندی این دستگاه عمدتا بر اساس ظروف بسته بندی است. این ظروف شامل ویال، لوله آزمایش، ظروف گرد و ظروف تخت هستند. تفاوت در ان مدل ها به دلیل شرای هر کدام ازاین ظروف میباشد. مثلا در مورد لوله های آزمایش، مسئله اصلی عدم ایستا آنها بر روی نوار نقاله است. این مشکل راه کاری دارد و آن قرار دادن لوله ها صورت افقی است. یا در مورد ویال ها مسئله کوچکی آنهاست. برای این مشکل ها راه کار تغییر طراحی المان های دستگاه متناسب با کوچکی ویال هاست. در ادامه این مقاله در مورد دو مدل پرکاربرد یعنی لیبل زن لوله آزمایش و لیبل زن ویال صحبت خواهیم کرد.

 

مدل های لیبل زن دارویی

با در نظر گرفتن آنچه که گفته شد، مدل های مختلف دستگاه لیبل زن دارویی را به صورت زیر بیان میکنیم.

لیبل زن ویال: این دستگاه به طور اختصاصی برای لیبل چسبانی بر روی ظروف ویال به کار میرود. تمامی پارامتر ها و ادوات به این منظور مناسب سازی شده اند. از این رو از بالاترین بهره وری در این زمینه برخوردارند.

لیبل زن لوله آزمایش: این دستگاه به دلیل عدم کارایی مدل های رایج برای لوله های آزمایش طراحی شد. مهم ترین مسئله عدم ایستایی لوه ها بر روی نوار نقاله بود. به همین منظور از این دستگاه استفاده میکنیم.

لیبل زن گرد دارویی: بجز ویال ها، ظروف گرد دیگری هم هستند که استوانه بوده و در صنعت دارو کاربرد دارند. ظروف شیشه ای شربت های خوراکی از آن جمله هستند. در کنار آن، ظروف پلی اتیلن و پت گرد همگی میتوانند از این دستگاه استفاده کنند.

لیبل زن تخت: در برخی موارد برای بسته بندی دارو از ظروف کتابی (تخت) استفاده میکنیم. برای این ظروف از دستگاه لیبل زن تخت استفاده بهره میبریم.

لیبل زن لوله آزمایش یکی از مدل های لیبل چسبان دارویی

حقیقت آن است که برای الصاق لیبل به ظروف مختلف، از دستگاه‌های مختلفی استفاده مکنیم. هر کدام از آنها با سایر مدل ها شباهت ها و تفاوت هایی دارند ولی دستگاه لیبل چسبان لوله آزمایش بیشترین تفاوت را با سایر مدلها دارد. مهمترین تفاوت در بخش های نوار نقاله و اتوی لیبل است. باهم در مورد این تفاوت ها صحبت خواهیم کرد.

لیبل زن لوله آزمایش

نوار نقاله در لیبل زن لوله آزمایش

با مشاهده دستگاه لیبل چسبان لوله آزمایش به راحتی در میابیم که نوار نقاله این دستگاه از لیبل چسبان دارویی به طور کلی با تمامی نوارهای نقاله متفاوت است. در ساخت آن نه از تسمه PVC و نه از زنجیر های پلیمری استفاده میکنیم. این نوار نقاله را از تعدادی رولیک می سازیم و آنها را پشت سر هم و با فاصله کمی بر روی زنجیر چرخ قرار می دهیم. این فاصله به حدی است که لوله های آزمایش روی آنها به راحتی قرار بگیرند. به این ترتیب لوله های آزمایش را به طور خوابیده و نه ایستاده  روی نوار نقاله جابجا می کنیم. تفاوت این نوار با سایر نوار ها نیز دقیقاً همین است. به دلیل ایستایی کم لوله های آزمایش حمل ایستاده آنها بسیار سخت است. به همین خاطر آنها را به صورت خوابیده و افقی حمل می کنیم.

فاصله انداز در لیبل زن لوله آزمایش

یک نکته بسیار مهم در لیبل چسبان لوله آزمایش فاصله انداز است. در این بخش از دستگاه شرایطی را میبینیم که در سایر مدل های لیبل زن دارویی نظیر لیبل زن ویال مشاهده نمیکنیم. در این دستگاه بخش مجزایی برای ایجاد فاصله نداریم. فاصله بین لوله های آزمایش بر اساس فاصله بین رولیک های نوار نقاله خواهد بود. بنابراین فاصله آنها ثابت و بدون تنظیم است. به همین خاطر بایستی به هنگام طراحی نوارنقاله ابعاد رولیک و فاصله بین آنها را به درستی محاسبه کنیم. محاسبات باید به نحوی باشد که فاصله لوله ها به یک حد نصاب برسد. این حد نصاب به اندازه‌ای است که به هنگام عبور یک لوله از روبه روی تیغه اپلیکیتور تا رسیدن لوله بعدی تمامی لیبل از نوک تیغه بر روی لوله اول چسبانده شده باشد.

 

لیبل زن دارویی
لیبل زن لوله آزمایش

اپلیکیتور در لیبل زن لوله آزمایش

در دستگاه لیبل چسبان لوله آزمایش اپلیکیتور همانند دستگاه لیبل زن پشت چسبدار فوقانی است. یعنی اتصال آن به شاسی دستگاه به نحوی است که تیغه موازی سطح نوار نقاله باشد. به این ترتیب لیبل ها به هنگام کارکرد اپلیکیتور به طور موازی با نوار نقاله آزاد می شوند. با این کار لیبل ها می توانند روی سطح لوله آزمایش قرار بگیرند.

اتوی لیبل زن لوله آزمایش

اتوی لیبل نیز از جمله تفاوت های این دستگاه با سایر مدلهای دستگاه لیبل زن صنعتی است. در این دستگاه اتوی لیبل را بر اساس نوع نوار نقاله طراحی کرده‌ایم. از آنجایی که لوله ها به صورت خوابیده حرکت می‌کنند سطح اتوی لیبل بایستی موازی نوار نقاله باشد تا بتواند لیبل ها را بر روی لوله ها اتو کند.

 

لیبل زن ویال مدل پرطرفدار لیبل چسبان دارویی

از جمله ماشین آلات بسیار کاربردی در خطوط بسته بندی داروسازی لیبل زن ویال است. از آنجایی که این ظروف ابعاد بسیار کوچکی دارند، برای برچسب زنی نیاز به دستگاه بسیار ظریفی دارند. در این دستگاه تمامی ابعاد نظیر ارتفاع اتوی لیبل و رولیک و تیغه های اپلیکیتور ابعادی در حدود پنج، شش سانتی متر دارند.

لیبل زن دارویی
دستگاه لیبل زن دارویی

 

لیبل زن دو طرفه

با آنکه ویال ها پرمصرف ترین ظروف دارویی هستند، اما ظروف دیگری هم در این صنعت حضور دارند. در بسیاری از مواقع ظروف بسته بندی دارای دو لیبل خواهند بود. در این شرایط از دستگاهی استفاده میکنیم که لیبل زن دو طرفه نام دارد. عملکرد آن به صورتی است که میتواند بر روی هر ظرف دو عدد لیبل را بچسباند. شکل هندسی آن میتواند به صورت گرد یا تخت باشد. البته در این مواردممکن است بخش اتوی لیبل یکسان نباشد.

لیبل زن دارویی

لیبل زن ویال

لیبل زن لوله آزمایش

دستگاه لیبل زن دارویی

دستگاه لیبل زن ویال

دستگاه لیبل زن لوله آزمایش

دستگاه لیبل چسبان

لیبل چسبان دارویی

لیبل چسبان لوله آزمایش

دستگاه لیبل چسبان دارویی

دستگاه لیبل چسبان ویال

دستگاه لیبل چسبان لوله آزمایش

 

 

 

برای دریافت مشاوره رایگان، شماره خود را وارد نمایید.

فرم مشاوره